Projekt: Rozwój kompetencji nauczycieli inwestycją w przyszłość naszej szkoły i regionu
W dniach 31 lipca do 11 sierpnia wzięłam udział w kurcie metodycznym dla nauczycieli języków obcych: CREATIVE CLASSROOM - TIPS AND TOOLS FOR LANGUAGE TEACHERS ( Kreatywne lekcje - wskazówki i narzędzia w nauczaniu języków obcych ) w europejskim centrum szkoleniowym dla nauczycieli TEACHER ACADEMY - EUROPASS we Florencji.
W skład grupy nauczycieli, którzy wspólnie ze mną, brali udział w zajęciach byli nauczyciele z Czech, Hiszpanii, Węgier, Bułgarii a także inni nauczyciele z naszego kraju. Zajęcia prowadzili trzej nauczycieli - metodyków: panią Sheila Corwin, Tatiana Speri oraz RobertoValdes. Kurs prowadzony był w języku angielskim a większość nauczycieli biorących udział w kursie to nauczyciele języka angielskiego. Jedna z uczestniczek reprezentująca Czechy to nauczycielka języka hiszpańskiego i francuskiego. Zajęcia miały na celu pokazanie sposobów jak też wiele dostępnych obecnie narzędzi które mogą uatrakcyjnić lekcje języka obcego a tym samym podnieść jakość nauczania języków. Głównym zadaniem nauczycieli języków obcych jest takie prowadzenie zajęć aby uczniowie od samego początku używali języka jako środka do komunikacji zarówno ustnej jak i pisemnej. Nie jest to łatwe zadanie bo często język obcy jest tratowany przez uczniów jako jedynie przedmiot do zaliczenia a ćwiczenia z podręczników także nie rzadko nie spełniają praktycznej funkcji komunikacyjnej języka. Dlatego na zajęciach we florenckiej szkole poznawaliśmy nowe sposoby nauczania języka obcego podkreślając jego funkcję komunikacyjną. Jedne z serii zajęć poświęcone były aktywności uczniów podczas zajęć w celu odejścia od metody ,,wykładania'' języka do skierowania uwagi na uczniu i aktywizowaniu go podczas zajęć. Wspólnie z kolegami i koleżankami z innych krajów europejskich poznawaliśmy praktyczne ćwiczenia pracy w parach, grupach oraz indywidualnej z zakresu CLT (Communicative Language Teaching). Ponadto, dowiedzieliśmy się o ciekawych materiałach tj. materiały autentyczne ( gadżety, filmy, wywiady itp...) które można użyć na lekcjach języków obcych a które bardzo uatrakcyjniają lekcje. To co jednak najbardziej zainteresowało mnie jako nauczyciela to nauczanie języka obcego z elementami metody CLIL - Content and Language Integrated Learning. To pojęcie, które powstało w latach 90tych poprzedniego stulecia i właśnie obecnie na stałe wchodzi do kanonu nauczania języka angielskiego na całym świecie. Głównym założeniem CLIL - Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go. Tym sposobem możemy na lekcjach języka obcego wprowadzać elementy nauczania innych przedmiotów tj. wiedza o kulturze, geografia, historia, muzyka itp. W drugim tygodniu kursu nasza trenerka Tatiana pokazała nam wiele sposobów wykorzystania Internetu podczas zajęć z klasą, grupą językową. Facebook, Instagram, Tweeter, Google, to narzędzia, które obecnie są niezbędnym elementem komunikacji a więc też komunikacji językowej a także sposobem komunikacji wychowawcy z klasą, rodzicami.
Oprócz zajęć metodycznych we Florencji mieliśmy możliwość poznania tego pięknego miasta i regionu Toskania. W programie zaproponowano nam aż cztery wycieczki po Florencji oraz jedną całodniową, podczas której odwiedziliśmy średniowieczne San Gimignano, Sienę, Monteriggione oraz słynący z produkcji wina region Chianti. Zarówno w czasie zajęć metodycznych jak też czasie wolnym mieliśmy możliwość komunikowania się w języku angielskim a więc rozwoju najważniejszego narzędzia naszego nauczania, który jest przede wszystkim żywym medium.
Zarówno zajęcia jak i czas spędzony w międzynarodowym towarzystwie, urok słonecznej Toskanii wywarły ogromy wpływ na mój rozwój osobisty i zawodowy. Dzięki temu kursowi jestem bardziej otwarta na nowe sposoby nauczania, komunikację między nauczycielami, współpracę międzynarodową a także bardziej kreatywna co mam nadzieję będzie służyło moim uczniom i całej społeczności szkolnej.
Marzena Kałuża
nauczyciel języka angielskiego