Projekt: Rozwój kompetencji nauczycieli inwestycją w przyszłość naszej szkoły i regionu

W dniach 31 lipca do 11 sierpnia wzięłam udział w kurcie metodycznym dla nauczycieli języków obcych: CREATIVE CLASSROOM - TIPS AND TOOLS FOR LANGUAGE TEACHERS ( Kreatywne lekcje - wskazówki i narzędzia w nauczaniu języków obcych ) w europejskim centrum szkoleniowym dla nauczycieli TEACHER ACADEMY - EUROPASS we Florencji.

W skład grupy nauczycieli, którzy wspólnie ze mną, brali udział w zajęciach byli nauczyciele z Czech, Hiszpanii, Węgier, Bułgarii a także inni nauczyciele z naszego kraju. Zajęcia prowadzili trzej nauczycieli - metodyków: panią Sheila Corwin, Tatiana Speri oraz RobertoValdes. Kurs prowadzony był w języku angielskim a większość nauczycieli biorących udział w kursie to nauczyciele języka angielskiego. Jedna z uczestniczek reprezentująca Czechy to nauczycielka języka hiszpańskiego i francuskiego. Zajęcia miały na celu pokazanie sposobów jak też wiele dostępnych obecnie narzędzi które mogą uatrakcyjnić lekcje języka obcego a tym samym podnieść jakość nauczania języków. Głównym zadaniem nauczycieli języków obcych jest takie prowadzenie zajęć aby uczniowie od samego początku używali języka jako środka do komunikacji zarówno ustnej jak i pisemnej. Nie jest to łatwe zadanie bo często język obcy jest tratowany przez uczniów jako jedynie przedmiot do zaliczenia a ćwiczenia z podręczników także nie rzadko nie spełniają praktycznej funkcji komunikacyjnej języka. Dlatego na zajęciach we florenckiej szkole poznawaliśmy nowe sposoby nauczania języka obcego podkreślając jego funkcję komunikacyjną. Jedne z serii zajęć poświęcone były aktywności uczniów podczas zajęć w celu odejścia od metody ,,wykładania'' języka do skierowania uwagi na uczniu i aktywizowaniu go podczas zajęć. Wspólnie z kolegami i koleżankami z innych krajów europejskich poznawaliśmy praktyczne ćwiczenia pracy w parach, grupach oraz indywidualnej z zakresu CLT (Communicative Language Teaching). Ponadto, dowiedzieliśmy się o ciekawych materiałach tj. materiały autentyczne ( gadżety, filmy, wywiady itp...) które można użyć na lekcjach języków obcych a które bardzo uatrakcyjniają lekcje. To co jednak najbardziej zainteresowało mnie jako nauczyciela to nauczanie języka obcego z elementami metody CLIL - Content and Language Integrated Learning. To pojęcie, które powstało w latach 90tych poprzedniego stulecia i właśnie obecnie na stałe wchodzi do kanonu nauczania języka angielskiego na całym świecie. Głównym założeniem CLIL - Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go. Tym sposobem możemy na lekcjach języka obcego wprowadzać elementy nauczania innych przedmiotów tj. wiedza o kulturze, geografia, historia, muzyka itp. W drugim tygodniu kursu nasza trenerka Tatiana pokazała nam wiele sposobów wykorzystania Internetu podczas zajęć z klasą, grupą językową. Facebook, Instagram, Tweeter, Google, to narzędzia, które obecnie są niezbędnym elementem komunikacji a więc też komunikacji językowej a także sposobem komunikacji wychowawcy z klasą, rodzicami.

Oprócz zajęć metodycznych we Florencji mieliśmy możliwość poznania tego pięknego miasta i regionu Toskania. W programie zaproponowano nam aż cztery wycieczki po Florencji oraz jedną całodniową, podczas której odwiedziliśmy średniowieczne San Gimignano, Sienę, Monteriggione oraz słynący z produkcji wina region Chianti. Zarówno w czasie zajęć metodycznych jak też czasie wolnym mieliśmy możliwość komunikowania się w języku angielskim a więc rozwoju najważniejszego narzędzia naszego nauczania, który jest przede wszystkim żywym medium.

Zarówno zajęcia jak i czas spędzony w międzynarodowym towarzystwie, urok słonecznej Toskanii wywarły ogromy wpływ na mój rozwój osobisty i zawodowy. Dzięki temu kursowi jestem bardziej otwarta na nowe sposoby nauczania, komunikację między nauczycielami, współpracę międzynarodową a także bardziej kreatywna co mam nadzieję będzie służyło moim uczniom i całej społeczności szkolnej.

Marzena Kałuża

nauczyciel języka angielskiego

Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...
Nauczyciele we ...